Google wyjaśnia zasady interfejsu opartego o Material design

3 minuty czytania
Komentarze
android 5.0 lollipop material design tapeta 1231232

Interfejs systemu Android zmieniał się wielokrotnie w różnym stopniu na przestrzeni ostatnich lat. Największe zmiany nastąpiły jednak wraz z premierą Androida 5.0 Lollipop. Zastąpiono wtedy pełen różnych efektów graficznych interfejs całkowicie prostym, wręcz ubogim. Jak to zwykle bywa zmiany, jakie wprowadziło Google podzieliły fanów Androida na dwa obozy – na zagorzałych przeciwników „paskudnej” prostoty i na jej zwolenników, którzy chwalą skupienie się na treści, a nie na sposobie jej prezentacji. Google postanowiło przygotować poradnik, w którym poruszono najważniejsze kwestie związane z nowym interfejsem nazwanym Material design. Jest on jednak ciekawym źródłem informacji także dla zwykłych użytkowników urządzeń z systemem Android. Zapoznanie się z nim pozwala zrozumieć, dlaczego aplikacje tworzone zgodnie z nowym wzornictwem wyglądają tak, a nie inaczej.

Design-android-840x604

Zalecenia dla deweloperów:

  • interfejs (w tym animacje)  powinien zapewniać czytelne oddzielenie różnych elementów
  • przy tworzeniu aplikacji deweloper powinien ograniczyć się do 3 z proponowanych 500 kolorów z palety podstawowej
  • otoczenie tekstu podkreśla ważność wybranych elementów
  • obrazki powinny mieć znaczenie i zachwycać
  • dopasowanie kolorów aplikacji i i obrazków pozwala uzyskać efekt czystości. Nie zaleca się stosowania ogólnodostępnych grafik, a takich, które są unikalne. Deweloper powinien dbać także o to, aby wykorzystywać możliwie najlepszą jakość grafik – bowiem użycie niskiej jakości grafik psuje nawet najlepsze aplikacje
  • layout aplikacji powinien odzwierciedlać kontakt z prawdziwym papierem.
  • dopuszcza się stosowanie wysuwanych z krawędzi elementów zawierających przyciski

Google wraz z wprowadzeniem nowego interfejsu przykłada wagę do nawet najdrobniejszych szczegółów związanych z wyglądem. Stosowanie się do powyższych zasad ma według koncernu zapewnić jak najwygodniejszą obsługę aplikacji i spójność pomiędzy aplikacjami i systemem. Koncern zaleca deweloperom wykorzystywanie odpowiednich bibliotek, co ma umożliwić posiadaczom starszych urządzeń zapoznanie się z nowym wzornictwem i częścią nowej funkcjonalności. Google dostarcza twórcom aplikacji gotowy kod, który mogą zaimplementować w swoich aplikacjach. Na poniższym zrzucie ekranu widzimy przykładowy kod dla zawartości wysuwanego menu:

android-xml

Do działania przygotowanych  przez Google bibliotek (ich pełna nazwa to Android Design Support Library – Biblioteki wsparcia wzornictwa Androida) potrzebne jest urządzenie z systemem w wersji 2.1 lub nowszej. Deweloper powinien ich używać gdy chce mieć pewność, że starsze wersje systemu uruchomią aplikację (oczywiście o ile nie jest to program dedykowany dla systemu w wersji 5 i nowszej).

Choć nowe wzornictwo spotkało się z mieszanym przyjęciem wśród fanów systemu, to jednak firmie Google nie można odmówić tego, że wraz nowym interfejsem rozpoczęli żmudny proces unifikacji całego ekosystemu – wcześniej bardzo wiele aplikacji miało swój własny, zupełnie inny styl od systemu, czy innych programów, co sprawiało, że system nie prezentował się idealnie.

Pytanie tylko czy koniecznie trzeba było wprowadzać tak uproszczony interfejs, który nie bez powodu jest od samego początku krytykowany – użytkownicy  jednak lubią, jak oprogramowanie nie tylko spełnia swoją rolę, ale też dobrze wygląda. Brak efektów i całkowita prostota nowego interfejsu, w połączeniu z narzucanym w większości urządzeń białym tłem nie każdemu może się podobać. Wiele osób do tej pory korzysta z Androida 4.4.4 KitKat, który jest ostatnim systemem z bogatym w detale interfejsem. Problem ten zapewne nie zaistniałby, gdyby producenci smartfonów z Androidem poszli własną drogą, a nie ślepo kopiowali założenia interfejsu przygotowane przez Google.

Jak oceniacie wzornictwo Lollipopa w wersji od Google lub poszczególnych producentów sprzętu?

Źródło: Androidauthority.com

Motyw