Sprawdź czy nie szpieguje Cię… latarka!

2 minuty czytania
Komentarze
super-bright-led-uprawnienia

Temat prywatności w sieci był wałkowany tyle razy, że większość zainteresowanych użytkowników już dawno zdążyła przemyśleć swoją internetową działalność i stara się nie ujawniać korporacjom, więcej informacji niż by chciała. Jak jednak dbać o intymność, gdy okazuje się, że szpiegować mogą nawet aplikacje latarki!

Specjaliści od zabezpieczeń ostrzegają, że wpadli na trop darmowych programów przeznaczonych dla Androida, które nie tylko mają dostęp do zdecydowanie zbyt dużej ilości prywatnych informacji, ale też są używane przez setki milionów użytkowników na całym świecie. Nie mówię tutaj o facebooku, ale o niektórych z najpopularniejszych aplikacjach latarek. W tym kontekście mówi się m.in o Super-Bright LED Flashlight,  Brightest Flashlight Free oraz Tiny Flashlight+LED.

O aferze mówi m.in założyciel i CEO SnoopWall oraz doradca amerykańskiego rządu Gary Miliefsky, w którego komentarzu czytamy:

„Wszyscy padliśmy ofiarą instalowania na naszych smartfonach i tabletach wielu aplikacji, które robią o wiele więcej niż z założenia powinny. Otworzyliśmy Puszkę Pandory pełną cyber kryminalistów i szpiegów – wszystko przez programy, którym lekkomyślnie ufamy.”

Przejrzeliśmy uprawnienia wspomnianych aplikacji i faktycznie aż włos się jeży na głowie! Na przykład Super-Bright LED Flashlight, który został zainstalowany na ponad 100 milinach urządzeń ma prawo m.in. do przeglądania historii Twojej przeglądarki, zakładek, galerii a nawet do sprawdzenia z jakim numerem aktualnie prowadzisz rozmowę. Z tego prostego testu obronną ręką wyszła tylko Tiny Flashlight+LED, ma ona jedynie spodziewane uprawnienia (do obsługi aparatu).

Zdecydowanie zalecamy wszystkim naszym użytkownikom dokładne sprawdzanie do czego będą miały dostęp instalowane aplikacje. Nie zaszkodzi również ponownie obejrzeć uprawnień programów już zainstalowanych. Szczególnie podejrzane są te, za które nie trzeba płacić i nie wyświetlają żadnych reklam. Może okazać się, że ich modelem biznesowym jest właśnie sprzedaż poufnych danych.

Źródło: dailymail.co.uk

Motyw