Jak wypada Apple Watch na tle konkurencji? Sytuacja na rynku smartwatchy i opasek fitness

mm Mariusz Nowak Artykuły 2017-08-04

Apple nie wypowiada się szczegółowo na temat sprzedaży Apple Watcha, zaliczając go w swoich raportach do grupy „inne” wraz z Apple TV, słuchawkami AirPods, iPodami, czy akcesoriami Beats. Amerykanie podają jedynie wysokość przychodów tej grupy, które w ostatnim kwartale wynosiły $2,7 mld.

Orientacyjne dane na temat sprzedaży tego urządzenia, możemy dziś uzyskać między innymi, dzięki raportom Strategy Analytics. Firma ta podaje, że Apple w ciągu drugiego kwartału 2017 roku dostarczyło na rynek 2,8 miliona egzemplarzy swojego smartwatcha. Oznacza to wzrost o 56% w stosunku do 1,8 mln w poprzednim kwartale.

Strategy Analytics oszacowało, że sprzedaż Apple Watcha wyniosła:

  • w 2015 roku, 13,6 mln sztuk
  • w 2016 roku, 11,6 mln egzemplarzy
  • przez pierwsze dwa kwartały 2017 roku, 6,3 mln jednostek

Od momentu premiery pierwszej generacji, smartwatch amerykańskiej firmy sprzedał się w liczbie około 31,5 mln sztuk.

Xiaomi liderem rynku

W 2016 roku liderem na rynku smartwatchy i opasek fitness był Fitbit. Firma ta posiadała 28,5% rynku. Na drugim miejscu znajdowało się Xiaomi z udziałami w wysokości 15%, a na trzecim Apple z 9% rynku. W tym roku sytuacja przedstawia się inaczej. Xiaomi wyprzedziło Fitbita, i jest pierwsze mając wynik 17,1%. Apple wykroiło dla siebie 13% udziałów. Jeżeli pod uwagę weźmiemy tylko smartwatche, to liderem będzie firma Tima Cooka.

Apple traci do Xiaomi na skutek nieobecności w segmencie najprostszych opasek fitness, kosztujących nawet $20-$30. Na pewno nie jest to docelowy klient dla Amerykanów. Średnia cena Apple Watcha wynosi około $300.

Tim Cook podczas prezentacji wyników finansowych Apple w minionym tygodniu wspomniał, że sprzedaż zegarka, w czerwcu wzrosła o 50%. Przypomniał także o nowych funkcjach systemu watchOS 4, który dostępny będzie już jesienią. Apple Watch, według prezesa Apple, ma pozytywny wpływ na zdrowie, codzienne życie ludzi, a także motywuje ich do ruszania się. Apple Watch series 2, według Cooka, dzięki GPS-owi i wodoszczelności jest idealnym towarzyszem wędrówek, biegania i pływania. Póki co nie jest jasne, czy Amerykanie zaprezentują kolejną generację swojego urządzenia naręcznego, wraz z premierą następnej generacji iPhone’a we wrześniu.

Wielka nadzieja Fitbita

Nowy smartwatch planuje również Fitbit. Prezes firmy James Park zapowiedział, że urządzenie to zapewni najlepsze doświadczenie w zakresie zdrowia i kondycji fizycznej w tej kategorii. Produkt ten jest już opóźniony, pierwotnie miał zadebiutować przed sezonem wakacyjnym. Fitbit wierzy, że ma wizję na przyszłość i jest zdolny do osiągnięcia sukcesu, wykorzystując swoją markę, społeczność, oraz dane o pozytywnych skutkach zdrowotnych.

Firma zwiększyła swoją sprzedaż o 14%, dostarczając 3,4 miliona smartwatchy i opasek fitness. Spółka nie osiągnęła jednak zysku, a stratę netto w wysokości $58,2 milionów, i znajduje się w trudnej sytuacji. Przedsiębiorstwo liczy na nowy model urządzenia, który zostanie wkrótce zaprezentowany. Niestety możliwe, że napotka na swojej drodze konkurenta w postaci kolejnego Apple Watcha, który ma dużo większą siłę przebicia. Najbliższe kilkanaście tygodni pokaże kto wyjdzie zwycięsko z tej konfrontacji.

Źródło: macrumors, 9to5mac