Dlaczego OnePlus 5 wyłączał się podczas kontaktu z numerem alarmowym?

3 minuty czytania
Komentarze

Jakiś czas temu informowaliśmy was o tym, że niektóre telefony OnePlus oraz Asusa mają problem z połączeniami z numerami alarmowymi, oraz o tym, że błąd ten w przypadku korporacji, której motto brzmi „Never settle” został już naprawiony. Firma wystosowała już w tej sprawie oficjalne oświadczenie i przeprosiła za ten poważny problem, a na forum przedstawiciel korporacji wytłumaczył, jak ten błąd powstał oraz w jaki sposób został naprawiony. W tym artykule przedstawię wam wszystkie informacje na ten temat, jakie udało mi się zebrać.

Na czym polegał problem?

W skrócie (bo pisaliśmy już o tym na łamach portalu Android.com.pl) – wybrane urządzenia podczas próby skontaktowania się z numerem alarmowym uruchamiały się ponownie i niemożliwe było wezwanie pomocy. Sytuację tę opisał m.in. pewien użytkownik portalu Reddit w swoim wątku, do którego link możecie znaleźć w jednym ze wcześniejszych artykułów. Na szczęście problem został już naprawiony.

Co było jego przyczyną?

Według informacji podanych przez firmę OnePlus, połączenia z numerem alarmowym nie były możliwe, gdy użytkownik smartfona korzystał z funkcji VoLTE (skrót od Voice over LTE). Aktualnie jest to najnowocześniejszy sposób transmisji połączeń głosowych, który zapewnia szybkie połączenia i czysty dźwięk podczas rozmowy. Oczywiście nie każdy korzysta z tego standardu i to, czy użytkownik mógł zadzwonić pod numer alarmowy, zależało od tego, czy korzysta on z technologii VoLTE. Połączenie z numerami takimi jak 112 lub 991 skutkowało wykorzystaniem protokołu OTDOA (skrót od Observed Time Difference of Arrival). OTDOA korzysta z wieży komórkowych, by podać operatorom numeru alarmowego dokładną lokalizację dzwoniącego – w tym celu mierzy czas, w jakim sygnał LTE dociera do wieży i na tej podstawie oblicza koordynaty. I tutaj właśnie docieramy do źródła problemu – OnePlus 5 miał problem z odbieraniem i wysyłaniem informacji wymaganych przez protokół OTDOA. Nie był to wyłącznie problem oprogramowania, ale dotyczył też samego modemu, ponieważ źle komunikował się on z systemem. Observed Time Difference of Arrival to naprawdę świetna sprawa, ponieważ pomaga zlokalizować osobę, która potrzebuje pomocy nawet wtedy, gdy nie jest ona w stanie określić swojego miejsca położenia – problem ten był naprawdę poważny.

Dlaczego występował wyłącznie na niektórych telefonach?

Sytuacja ta była spowodowana dwoma czynnikami. Pierwszym z nich jest fakt, że nie każdy użytkownik smartfona OnePlus 5 wykonuje połączenia z wykorzystaniem funkcji VoLTE (operator musi ją wspierać). Drugim czynnikiem jest to, że nie wszystkie numery alarmowe wspierają komunikację z urządzeniem użytkownika za pomocą protokołu OTDOA, a to właśnie on był źródłem błędu w oprogramowaniu i sposobie komunikacji modemu z systemem.

Koniec kłopotów

Na zgłaszane błędy na całe szczęście szybko zareagowała firma OnePlus, która w ekspresowym tempie wydała łatkę dla systemu Oxygen OS o numerze 4.5.6. Aktualizacja dystrybuowana jest poprzez system OTA (skrót od Over-The-Air) i wszyscy użytkownicy OnePlus 5 powinni ją zaktualizować.

Źródło: AndroidAuthority

Motyw