Chmura. Miejsce, w którym nasze pliki są w pełni bezpieczne, bez zmartwień o uszkodzenia mechaniczne dysków. To również miejsce, do którego mamy dostęp z dowolnego urządzenia – smartfonu, tabletu czy komputera niezależnie od tego, gdzie się znajdujemy – w pracy, na uczelni, w kurorcie turystycznym podczas wakacji. Warto zatem przyjrzeć się temu bliżej i zdecydować, która chmura sprawdzi się idealnie do naszych potrzeb.
Chwilę o połączeniu
Oczywistym jest, że korzystanie z chmury dodatkowo obciąży nasz pakiet danych w smartfonie. Dlatego też należy rozważnie dobierać pliki, jakie zamierzamy na niej trzymać i być świadomym, że oglądanie filmu, który jest streamowany z Sieci pożre nieporównywalnie więcej transferu niż przeglądanie dokumentów bądź zdjęć. Zastanówmy się zatem dobrze, w jaki sposób chmura ułatwiłaby nam życie – ze swojej strony mogę polecić upload zdjęć oraz plików tekstowych, które są dla nas ważne. Dzięki temu zarówno utrata smartfonu, jak i jego „zdechnięcie” zaboli połowę mniej.
Google Drive
Jest to jedna z podstawowych chmur, którą posiada każdy użytkownik Androida. Google oferuje 15 GB wolnej przestrzeni, którą można za darmo rozszerzyć podczas niektórych promocji. Dysk ten jest w pełni uniwersalny i swobodnie obsłużymy go w oknie przeglądarki. Ponadto odczytuje on wiele formatów plików, więc problemy z odtwarzaniem są znikome.
Opcja płatna również jest dostępna. Koszt 100 GB to 1,99 dolara miesięcznie, natomiast pojemność 1 TB to już 9,99 dolarów na miesiąc. Najdroższa usługa kosztuje aż 300 dolarów i zawiera w sobie, bagatela, 30 TB przestrzeni.
Plusy: darmowe 15 GB, obsługa wielu plików, łatwość dzielenia się danymi z przyjaciółmi
Minusy: na Dysk składa się również wielkość naszej poczty e-mail, która może pochłaniać nawet kilka GB
Dropbox
Kolejny wirtualny dysk, którym warto się zainteresować. Jego największymi zaletami są szybkie działanie, kompatybilność z wieloma urządzeniami oraz kultura pracy. Smucić może jedynie fakt, że korzystanie z niego bez „promocji” mocno nas ograniczy.
Świeżo upieczeni użytkownicy Dropboxa na start otrzymują jedynie 2 GB wolnego miejsca. To bardzo mało, dlatego też warto popytać się znajomych posiadających Samsungi o możliwość założenia konta. Czasami zdarza się, że do urządzeń mobilnych producent dodaje aż 50 GB! Niemniej istnieje jeszcze taryfa Dropbox Pro, w której za 10 euro/miesiąc otrzymamy aż 1 TB przestrzeni.
Plusy: intuicyjność obsługi, szybkość, duża integracja z aplikacjami
Minusy: tylko 2 GB danych na start
OneDrive
Tym razem produkt spod znaku Microsoftu. Chmura OneDrive pozwoli na zintegrowanie naszego smartfona z pecetem – głównym zamierzeniem jest tutaj trzymanie kopii zapasowej dokumentów programu Word czy Excel. Inne pliki takie jak np. zdjęcia również można uploadować, pozostaje jednak pewne „ale”…
Mianowicie przestrzeń dyskowa wynosząca jedyne 5 GB. Na szczęście oferta 50 GB będzie kosztować nas „zaledwie” 7,99 złotych miesięcznie, czyli znacznie taniej niż w wyżej wymienionych przypadkach. Warto jednak zaznaczyć, że i tutaj Microsoft organizuje czasami akcje zgarnięcia dodatkowych gigabajtów, dlatego warto obserwować rynek.
Plusy: integracja z MS Office, wygodna synchronizacja z telefonem
Minusy: niewielka darmowa przestrzeń
MEGA
Jedna z największych i najbardziej interesujących ofert w tej kategorii. Użytkownik otrzymuje aż 50 GB przestrzeni ZA DARMO, na stałe. Ponadto szyfrowanie i deszyfrowanie odbywa się na naszym urządzeniu.
Jakby miejsca było ciut mało, i tutaj dostępne są pakiety. Za 5 euro miesięcznie otrzymamy 200 GB pojemności oraz 1 TB transferu, a za 30 euro 4 TB pojemności oraz 8 TB transferu (są to najmniejszy oraz największy wariant).
Plusy: aż 50 GB za darmo, szyfrowanie na urządzeniu, wysokie prędkości
Minusy: miesięczny transfer danych
Zatem co wybrać?
Każda z oferowanych chmur posiada swoje wady i zalety. Należy zatem zdecydować o jej przeznaczeniu. Jeśli mają to być okazjonalnie, niewielkie „wrzutki” może warto pozostać przy Dysku Google – nie trzeba ściągać dodatkowych aplikacji ani też rejestrować się w serwisach. W pozostałych przypadkach trzeba wybrać czy interesuje nas bezpieczeństwo dokumentów, przechowalnia zdjęć bądź „dysk do wszystkiego”. W tym ostatnim przypadku najlepszym wyborem wydaje się być MEGA.