Smartfon, PS Vita czy Nintendo 3DS – co powinien wybrać mobilny gracz?

10 minut czytania
Komentarze
11652144_776426289132427_261480570_n

 
Granie mobilne nie jest niczym nowym. Cała lata 90-te upłynęły pod znakiem rosnącej popularności konsol Game Boy od Nintendo. Niewielkie urządzenia w stosunkowo niskich cenach znajdowały kolejnych zwolenników i to nie tylko wśród młodzieży. Największy przełom miał miejsce w 1998 roku kiedy na rynku znalazł się Game Boy Color. Mniejsza bryła, dłuższe działanie i kolorowy wyświetlacz przyczyniły się do sukcesu przenośnej konsolki. Podobnie było w przypadku kolejnej generacji z 2001 roku czyli modelu Advance. Gracze stawali się coraz bardziej wybredni i szukali czegoś nowego. Ostatnia wersja Game Boy’a okazała się kompletną klapą i „Micro” został przez wielu zapomniany mimo tego, że nie był wcale złym urządzeniem.

gb-7

Zupełną nowością stała się konsola Nintendo DS zaprezentowana w 2004 roku. Unikatowe połączenie dwóch ekranów, z których jeden był dotykowy, stwarzało dodatkowe możliwości. Jednak dopiero po kilku latach pojawił się prawdziwy i rewolucyjny następca DS-a czyli 3DS będący aktualnie najlepszą konsolką od Nintendo.

Nintendo 3DS

Nintendo-3DS-AquaOpen

 
Konsolka została zaprezentowana w 2010 roku. Jej najbardziej charakterystyczną cechą jest ekran umożliwiający oglądanie efektów 3D bez okularów. Istnieją gry wykorzystujące tą cechę i w wielu przypadkach zostało to zrealizowane bardzo dobrze i pomysłowo. Specyfikacja urządzenia prezentuje się następująco:

  • Wymiary: 134 mm x 74 mm x 21 mm;
  • Waga: 230 gramów;
  • Ekran: 3,5-cala o rozdzielczości 800 x 240 pikseli oraz drugi 3-calowy o rozdzielczości 320 x 240;
  • Pamięć rozszerzana kartami SD;
  • 128 MB pamięci operacyjnej;
  • Kamerki umożliwiające robienie zdjęć 3D o rozdzielczości 0,3 Mpx, akcelerometr, żyroskop, mikrofon, port podczerwieni, przełącznik wyświetlacza 3D.

 
Początkowo, konsolka nie była oceniana pozytywnie. Podejście Nintendo zawsze było nieco inne niż konkurencji, a firma celuje raczej w azjatycki rynek i robi gry przeznaczone dla tamtejszych odbiorców. Chcąc zakupić 3DS-a należy wiedzieć, że to urządzenie jest specyficzne i możemy je pokochać albo znienawidzić.

507860053

 
Gier wydawanych na 3DS-a jest cała masa i naprawdę nietrudno się w tym pogubić. Paradoksalnie, nie znaczy to, że wśród tylu tytułów zawsze znajdziemy coś dla siebie. Produkcje Nintendo to w znacznej większości gry z kreskówkową, kolorową grafiką, która nie wszystkim przypadnie do gustu. Na tej platformie brakuje również poważniejszych i większych produkcji, bo nawet Zeldy nie mogę niestety uznać za takową. Kolejną kwestią jest cena urządzenia. 3DS w wersji XL z m.in. większym ekranem i lepszym akumulatorem kosztuje od 500 do nawet 900 zł, na aukcjach można czasem znaleźć konsolę w jeszcze niższej cenie. Stosunkowo niewielka popularność 3DS-a sprawia, że rynek urządzeń używanych jest bardzo ubogi, ale nawet ceny nowych urządzeń nie są przesadnie wysokie i plasują się gdzieś obok PS Vity. Istnieje też odświeżona wersja konsoli, ale kosztuje ona grubo ponad 1000 zł więc kilkukrotnie więcej od opisywanego tutaj 3DS-a, dlatego nie zamierzam brać jej pod uwagę.

Zalety:

  • Zwarta i niewielka bryła;
  • Obecność dwóch niezależnych ekranów wykorzystywanych w grach;
  • Efekt trójwymiarowości bez okularów;
  • Niska cena;
  • Zatrzęsienie gier…

Wady:

  • … z których niewiele jest wartych uwagi;
  • Stosunkowo słaba rozdzielczość  ekranu;
  • Mała popularność 3DS-a w naszym kraju.
B008GEH8LQ_img2_lg

Sony PlayStation Portable

 
Kiedy Nintendo było w zasadzie monopolistą na mobilnym rynku, pojawił się zupełnie nowy gracz. PlayStation Portable od Sony był strzałem w dziesiątkę. Wydana w 2004 roku konsolka była niemal pod każdym względem lepsza od pierwszego DS-a. PSP posiada bardzo wygodną bryłę oraz większy, 4,3-calowy ekran. Układ przycisków jest znany wszystkim posiadaczom stacjonarnych konsol od Sony, a duża moc obliczeniowe pozwalają na uruchomienie bardziej wymagających tytułów. Biblioteka gier na PSP bardzo szybko się powiększała i aktualnie jest ona wprost ogromna. Do dziś, konsolka w wersji 3004 jest przeze mnie najczęściej używanym przenośnym urządzeniem do grania.

c3fe0648b5487217682e2646a36527a8409755

 
PlayStation Portable długo musiało czekać na swojego następce. W międzyczasie Sony wypuszczało kolejne, słabsze modele urządzenia, lecz żadne z nich nie zyskało takiej popularności jak PSP-3000.

Sony PlayStation Vita

81Q2w6E+ULL._SL1500_

Konsola pojawiła się na rynku w 2011 roku i podobnie jak 3DS początkowo podchodzono do niej z lekkim dystansem. Było to związane z dosyć wysoką ceną i sporymi oczekiwaniami konsumentów. Głównymi zarzutami przeciwników Vity stały się gry, a dokładniej ich ceny. Tytuły kosztujące prawie tyle co w przypadku stacjonarnych konsol zniechęcały sporą rzeszę osób do zakupu urządzenia. Oto specyfikacja PS Vity:

  • Wymiary: 182 mm × 83,5 mm x 18,6 mm;
  • Ekran: 5 cali, format 16:9, rozdzielczość 960 × 544, około 16 milionów kolorów, ekran OLED, z multidotykiem;
  • Procesor: ARM Cortex – A9 MPCore do 2.0 GHz;
  • Karta graficzna: PowerVR SGX543MP4+;
  • 512 MB pamięci operacyjnej;
  • Aparaty: przedni i tylny; nagrywanie kamerą: liczba klatek: 120 (w rozdzielczości 320×240, QVGA) i 60 (w rozdzielczości 640×480, VGA),  wykrywanie ruchu w sześciu osiach (trzyosiowy żyroskop, trzyosiowy akcelerometr), tylny panel dotykowy, trzyosiowy elektroniczny kompas, wbudowany GPS, slot na karty obsługiwane przez Vitę, slot na karty pamięci, wbudowany akumulator litowo-jonowy 2210 mAh.

 
W porównaniu do największego konkurenta Vita wypada bardzo dobrze, głównie ze względu na jej możliwości multimedialne. Wrażenie robi duży, dotykowy ekran o dobrej rozdzielczości wykonany w technologii OLED, która zapewnia dobrą jasność i kontrast. Dużym plusem jest dostęp do PlayStation Store i masa gier do pobrania, część także pochodzących z PSP. Vita może być także używana jako kontroler do stacjonarnej konsoli, a w razie zajętego telewizora, posłużyć jako jego mniejsza wersja wyświetlając obraz z rozgrywki.

120131105081941

 
Gier na Vitę jest nieco mniej niż na 3DS-a, ale większość tytułów nadrabia to swoją jakością. Zamysł twórców był taki, że na tą platformę powstanie wiele wysokobudżetowych tytułów, ale niestety poprzez niskie zainteresowanie użytkowników, Sony musiało zmienić plany. Siłą konsoli stały się gry podobne do tych z Nintendo, produkcje niezależne, nieco specyficzne i często na swój sposób urokliwe. Oczywiście większe produkcje także tutaj znajdziemy i dla tych kilku znakomitych tytułów warto kupić samą Vitę. Sztandarowym przykładem jest Uncharted: Złota Otchłań, wykorzystująca wszelkie nowości, które znajdziemy w konsolce włącznie z tylnym panelem dotykowym. Możliwości graficzne urządzenia są naprawdę duże i właśnie Uncharted pokazuje, co twórcy mogą wycisnąć z konsoli jeśli tego chcą i potrafią to zrobić. Powodem, dla którego Vita wciąż nie jest zbyt popularna jest fałszywe przekonanie o wysokich cenach gier. Co prawda zaraz po premierze było to bardzo zasadne, ale obecnie zupełnie nie odnosi się to do rzeczywistości. Konto PlayStation Network przynosi nam sporo korzyści za stosunkowo niewielkie pieniądze. Darmowe gry oraz częste promocje sprawiają, że za bezcen możemy zdobyć wiele interesujących tytułów na naszą Vitę. Kolejną kwestią jest cena samej konsoli. O ile na początku zniechęcała ona potencjalnych odbiorców, teraz za około 400-700 zł dostaniemy używane urządzenie w idealnym stanie, często z dodatkowymi grami. To świetna cena za konsolę z takimi możliwościami i z masą ciekawych gier, a o plusach wynikających z posiadania dodatkowo PS4 nie muszę chyba mówić.

Zalety:

  • Duży wyświetlacz o bardzo dobrych parametrach;
  • Solidna budowa i wygodne przyciski;
  • Duża ilość ciekawych produkcji wykorzystujących możliwości Vity;
  • Doskonałe współdziałanie ze stacjonarnymi konsolami od Sony;
  • Plusy wynikające z posiadania PlayStation Plus;
  • Niska cena.

Wady:

  • Spore gabaryty urządzenia;
  • Obecność nowszej wersji PCH -2000 z dużo gorszym ekranem, której lepiej unikać;
  • Ilość wysokobudżetowych gier mogłaby być większa.
blogentry-61169-0-90439500-1381756165

A może smartfon?

 
Wreszcie przyszedł czas na konsolkę, którą posiada każdy z nas. Mowa o smartfonie, codziennym towarzyszu życia. Możemy sobie nie zdawać z tego sprawy, ale wiele osób nosi w kieszeniach prawdziwe potwory nadające się idealnie do grania. Trudno powiedzieć kiedy dokładnie zmieniła się świadomość użytkowników, którzy do tej pory grali w produkcje pokroju Angry Birds. W Sklepie Play od dawna znajdziemy przecież wiele dobrych tytułów ze świetną grafiką i fabułą.

asphalt8_rev_02

 
Smartfon siłą rzeczy stał się najpopularniejszym narzędziem do mobilnego grania i to nie tylko dla osób szukających ambitniejszych produkcji. Właśnie to jest główna siła tych urządzeń, duża mobilność połączona z dostępnością licznych gier przeznaczonych dla różnych grup odbiorców. Każdy znajdzie tutaj coś dla siebie bez konieczności noszenia dodatkowej konsoli w kieszeni. Możliwości smartfonów są na tyle duże, że właściwie eliminuje to konieczność posiadania innych urządzeń do zabawy poza domem. Dostępność licznych akcesoriów pomaga dopasować rozgrywkę do swoich preferencji.

Modern-Combat-4-Zero-Hour-Review-5

 
Dyskusyjną kwestią staje się optymalizacja, bo nawet na najlepszych urządzeniach grom zdarza się przyciąć. Jednak trudno znaleźć więcej znaczących wad, smartfona posiada każdy i nawet na słabszych urządzeniach można zagrać w miej wymagające tytuły. Kluczowy jest brak obecności fizycznych przycisków nie wspominając o gałkach analogowych. Na dotykowym ekranie można grać w Angry Birds, ale strzelanki to już prawdziwa katorga. Z drugiej strony, wystarczy dodatkowy pad, aby zlikwidować tą wadę więc uznam ją za niezbyt istotną. Plusem są także niskie ceny gier. Znaczącą większość produkcji pobierzemy za darmo lub kupimy za kilka złotych, co w porównaniu np. do PS Vity okazuje się śmieszną kwotą.

Zalety:

  • Powszechna dostępność i duża popularność platformy;
  • Zazwyczaj niewielkie gabaryty;
  • Tysiące gier w Sklepie Play dostępnych za darmo;
  • Duże możliwości multimedialne;
  • Brak konieczności kupna dodatkowej konsolki, można zaoszczędzić na lepszego smartfona;

Wady:

  • Brak fizycznych przycisków nieocenionych w trakcie gry;
  • Optymalizacja gier pod wszystkie urządzenia jest niemożliwa;
samsung-galaxy-j7-price-in

Podsumowanie

Ciężko jest jednoznacznie podsumować to porównanie i wybrać jedno, najlepsze urządzenie do mobilnego grania. Należy wiedzieć, że wybór konsolki zależy od naszych preferencji i od tego, w co zamierzamy grać. Fani azjatyckich produkcji, a w szczególności tytułów od Nintendo powinni zainteresować się 3DS-em. Tylko tam można znaleźć tak dużo kolorowych tytułów inspirowanych często wschodnią kulturą. Trudno mi sobie wyobrazić inną grupę docelową dla wspomnianego DS-a. PS Vita to już zupełnie inna bajka. Według mnie, każdy posiadacz konsol od Sony powinien zainwestować w to urządzenie, bo korzyści jakie daje ten ekosystem są niewątpliwie bardzo duże. Abstrahując, dla samego faktu posiadania Vity i znakomitych gier na nią stworzonych, warto wydać te kilkaset złotych. Wykupienie PS Plus zapewni dostęp do nowych tytułów, a inwestycja powoli zacznie się zwracać. Smartfony to przede wszystkim dobry wybór dla osób, które nie szukają gigantycznych produkcji na długie godziny. Każdy z nas może zagrać kilkanaście minut siedząc w tramwaju i nie musząc nosić ze sobą kolejnego urządzenia. Krótko mówiąc, 3DS to raczej ciekawostka, PS Vita-świetna konsolka w świetnej cenie, a smartfona i tak wszyscy posiadamy. W mojej opinii, warto korzystać z dobrodziejstw telefonów, ale do poważniejszych zadań lepiej wybrać Vitę, ewentualnie DS-a jeśli jesteśmy jego fanami.

 
Komentujcie i dzielcie się opiniami na temat tego porównania. Czego Wy używacie do mobilnego grania?

Motyw